Extrémní závod 1 000 mil letos jede i šéfkuchař ČNB

CyklistikaZávody

David Beran je šéfkuchař České národní banky. Má pod palcem kuchyň, ve které jeho tým uvaří na 1 000 obědů denně a chystá jídlo pro radu ČNB. Ale není 1 000 jako 1 000. Teď ho čeká jiná výzva, ujet 1 000 mil na biku pouze svépomocí v extrémním závodě 1 000 MILES ADVENTURE. Pojďte mu společně s námi fandit.

Extrémní závod 1 000 mil letos jede i šéfkuchař ČNB

David Beran sportuje odmalička, kdy hrával fotbal. V posledních letech jezdí hlavně na kole, občas běhá a druhým rokem boxuje. „Jezdím nejčastěji na silničce, hodně na gravelu a na biku, na kterém jsem začínal, teď jezdím nejméně. Nejvíc jsem toho najel loni, bylo to 13 000 km, jinak najezdím kolem 10 000 km za rok“, upřesňuje a dodává: „Nejčastěji jezdím sám, občas s kamarády, ale nejde o cílené tréninky. Jezdím hlavně pro zábavu a rád objevuji nová místa“.

Nejdražší triko

Nápad jet „míle“, jak se závodu zkrácené říká, nevzniknul někde na kole, ale právě v ČNB, kde David pracuje. Kolegyně vzaly Davida na akci, kde se seznámil s Janem Kopkou, pořadatelem závodu 1 000 MILES ADVENTURE. „Na té akci jsem viděl videa z předchozích ročníků a kolegyně mě do toho uvrtaly. A já se vlastně rád nechal, protože si každý rok dávám nějakou sportovní výzvu a taky jsem děsně soutěživej“, směje se David.

Závod 1 000 MILES ADVENTURE měří cca 1 600 kilometrů a jede se z nejvýchodnější bodu Slovenska po nejzápadnější cíp Česka. Závodníci si mohou vybrat buď severní nebo jižní trasu, kterou se ale podrobně dozvědí těsně před startem. Převýšení na trasách je okolo 40 000 výškových metrů. Každý závodník vše musí zvládnout sám a žádná pomoc, byť jen psychická podpora na trase, není povolena!

Závod se jede o prestiž a tričko FINISHER na dané trase s vlastní jmenovkou.  A jak říká David: „Je to nejdražší triko! Protože bikepackingové akce nejezdím, je třeba pořídit spoustu věcí, přestože mám podporu od banky a HARFASPORTu a vyjmenovává, co vše bylo třeba na závod pořídit“. Mj. i spacák do mrazu, protože teploty pod nulou nejsou v minulých ročnících nic výjimečného.

Letos nemám najeto, roční skóre doženu na „mílích“

Davidovi vyhovují dlouhé trasy. Přestože má z předchozích let zkušenost s delšími trasami, kdy vyrazil třeba na trasu Praha – Vídeň – Bratislava nebo MTB závod na 333 km, letos má paradoxně najeto nejméně za poslední roky. „Je to jen nějakých 3 500 kilometrů, kdy jsem jel nejdelší jízdu 360 km na HARFARIDE Praha – Drážďany – Praha“, upřesňuje.

„Na mílích jsem si vybral jižní trasu. Jednak předpokládám, že by tam mohlo být lepší počasí a možná i méně kopců, uvidím. Krátce po startu v Nové Sedlici se závodníci obou tras rozdělí a setkají se u Trenčína, kde je společný kontrolní bod. Na hranicích s Českem se část část vydá po severní a část po jižní hranici republiky“, dodává David.

Medvědi versus počasí, aneb z čeho mít větší obavy?

Mezi letošní pravidla závodu patří i opatření z důvodu přemnožení medvědů. „V několikasetkilometrovém úseku nesmíme jet v noci, je třeba dodržet pauzu od 21 hodin do 6 hodin ráno a musíme nocovat vždy v obydlené oblasti“, vysvětluje David a dodává: „Měl jsem období, kdy jsem říkal, že se asi bojím, ale teď se bojím víc počasí než medvědů. Když si představím takové lijáky, jako jsou v poslední době, není to nic příjemného. Já mám rád teplo a slunce“.

Je jasné, že se cesta moc naplánovat nedá a faktorů, které do závodu mohou zasáhnout je strašně moc. Počasí, síly, zdraví… Davidův plán je jasný: Jít bezhlavě k cíli :-) Když budu moct, pojedu, když nebudu moct, tak zastavím a odpočinu si. A pojedu vcelku nalehko. Můj cíl je dojet do cíle a jestli to bude za 12, 14, 16 či více dní, není rozhodující. V předminulém ročníku startovalo 162 lidí a do cíle dojelo asi 50… A já prostě chci dojet!

Zabaleno a „těšení se“ na start

„Nejdřív jsem se strašně těšil, pak jsem se přestal těšit a teď už se zase těším. Budu rád, až budu mít za sebou půlku závodu a budu se blížit domů“, vysvětluje David.  

Výbava na 1000 MILES ADVENTURE je zabalená a David Beran pojedu vcelku na lehko. Spacák, karimatka, knoty, mlíko, duše, nářadí, trochu jídla na začátek a povinná výbava, kterou musí mít každý závodník. „Nikdy jsem neviděl pohromadě tolik léků, které si sebou vezu. Nebývám nemocný a za rok užiju tak 1, 2 tablety a většinou se z toho vyspím. Teď mám ale bolavá záda, tak mi nic jiného nezbývá“, odhaluje startovní komplikace.

Pro ty, kdo řeší gramy, jsou čísla zabalené bagáže následující: 

  • podsedlová brašna 4,7 kg
  • brašna na řídítka 4,3 kg
  • powerbanka a světlo 0,8 kg
  • voda 1,5 kg

David jede na TREKu Procaliber 9.7.

Start závodu je v neděli 3. července v 15:00 hodin. Podpořte s námi Davida na sítích, kde je fandění povoleno! Na našem Facebooku a Instagramu budeme přinášet pravidelně reporty ze závodu.

Davida můžete po startu sledovat i virtuálně na adrese:
https://www.onisystem.net/v2/#/login

s přihlašovacími údaji:
Mail:       212@onisystem.net    
Heslo:    Wel173

A na závěr ještě o Davidovi:

  • doma ho podporuje tolerantní žena a palce mu drží i jeho dvě dcery
  • jeho soutěživost dokazuje řada zážitků, mj. jednou se málem utopil při sázce, že udělá nejvíc kotrmelců pod vodou
  • miluje zmrzlinu a vyhrál soutěž v pojídání 2 kg porce - čas si nepamatuje, byl trochu podchlazený
  • jeho letošní druhou sportovní výzvou je prosincový zápas v boxu

 

Podobné články