Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím

Vše, co jste chtěli vědět o elektrokolech

CyklistikaJak vybrat

Elektrokola se u nás i ve světě stávají stále více a více populárnějšími a již dávno neplatí, že by byla jen pro babičky. V tomto článku dostanete základní informace o elektrokolu: pro koho je vhodné, jak správně vybrat a jak se o něj po pořízení náležitě starat.

Vše, co jste chtěli vědět o elektrokolech

Pro koho je elektrokolo určené ?

  1. Ti, kteří jezdí pro zábavu a nechtějí „vypustit duši z těla“ při dohánění zdatnějšího partnera, se mohou s elektrokolem při tomto závodění dokonce i kochat přírodou!
  2.  Důvod pro koupi elektrokola mají ale i sportovci! Díky pohonu totiž najedou opravdu pořádné štreky a přitom si pořádně natrénují kondičku. 
  3. Cyklisti, lidově řečeno v nejlepších letech si na kole užívají své vitality, a mohou si tak vyjet i s vnoučaty „z divokých vajec“. 
  4.  Elektrokolo je také ideálním pomocníkem při cestě do práce: proberete se před náročnými hodinami, jež vás mnohdy čekají, a přitom nepřijedete do práce ufunění. 

 

Jízda na e-kole však neznamená, že si nemůžete dát pořádně do těla, ba naopak - při každé jízdě si vyberete mód dle vašich požadavků (při výběru dobré sledovat počet úrovní) a na základě toho určujete, jak moc vám kolo pomůže.

NABÍDKA ELEKTROKOL

Elektrokolo se zkrátka stane vaším kamarádem hned po prvních ujetých kilometrech! Vybírejte v Harfasportu kvalitní modely vybaveny elektrickým asistentem BOSCH od špičkových značek SCOTT a TREK. Pokud si nejste s elektrokolem jistí, pak neváhejte a vypůjčte si kolo v našem testcentru! Najdete zde model SCOTT E-aspect 920 či pro dámy SCOTT E-contessa scale 730.

elektrokolo na zkoušku v testcentru

Jak vybrat a proč se vyplatí koupit co nejkvalitnější? 

Při výběru elektrokola je dobré více zainvestovat kvůli kvalitě baterie, která hraje zásadní roli při výsledné spokojenosti. Parametrů pro výběr elektrokola je pochopitelně hned několik. Primárně budete řešit, na jakém terénu chcete především jezdit. Jeden z nejdůležitějších aspektů je však typ, kapacita a kvalita baterie, což se pojí se systémem a umístěním pohonu. Dojezd kola se uvádí pomocí watthodin (Wh = součin ampérhodin + voltů). Obecně lze baterie dle dojezdů klasifikovat do těchto kategorií:

  •  40 - 70 km/nabití (kapacita baterie 9AH - 11 AH)
  •  70 - 90 km/nabití (kapacita baterie 11AH - 13AH)
  •  90 km a více/nabití (kapacita baterie 13AH - 16AH)
POROVNÁNÍ BATERIÍ BOSCH
  BOSCH 400WH BOSCH 500WH
NAPĚTÍ 36V 36V
KAPACITA (AH) 11,6AH 13,8AH
KAPACITA (WH) 400WH 500WH
HMOTNOST 2,5 kg 2,5 kg
ROZMĚR 325 x 92 x 90 325 x 92 x 90
DOJEZD 80 - 190 km 90 - 215 km

A s jakými elektrokoly se můžete setkat? Stejně jako u běžných kol bez pohonu vybíráte nejprve na základě jízdního stylu: horská, městská a cestovní, treková (do města, ale i na lehké terény), dále také skládací elektrokola, které mohou být jak městská, tak i horská. Skládací elektrokola jsou podřízena skladnosti a praktičnosti, tudíž po nich sáhněte, pokud chcete jezdit kratší vzdálenosti především ve městě, kde se projevují jako velice obratná kola.

Elektrokola s velkým dojezdem

Dojezd elektrokol se odvíjí od několika proměnných. Nejdůležitějším aspektem je kapacita baterie, dále má vliv také hmotnost jezdce, náročnost terénu a míře využití asistence. Největší dojezd hledejte u kol s vysokou kapacitou baterie. 

Specifika elektrokol

Co se týče konstrukčních prvků elektrokola, pak budete řešit zejména polohu baterie a motoru. 

Umístění baterie 

  • Rámová baterie -  mezi ostatními polohami upřednostňována zejména díky ideálnímu vyvážení hmotnosti  + nenarušené geometrii kola + estetickému splynutí baterie s kolem, ale zabírá místo na láhev, či brašnu (láhvová baterie)
  • Baterie na nosiči -  volnost rámu kola pro láhev, či brašnu, využití u městských kol - na nosič lze umístit např. košík, jednoduchá manipulace s baterií, ale výše položené těžiště -> horší ovladatelnost kol
  • Baterie za sedlovou trubkou - nejnižší těžiště -> lepší ovladatelnost, integrace do designu kola, ideální rozmístění váhy, ale méně převodů

 

 

Umístění motoru

Motor najdete buď v zadním kole, ve středu, nebo v předním kole.

  • Nejrozšířenější umístění je v zadním kole, které poskytuje optimální přítlak a absorbaci valivé setrvačné síly, nejlepší poměr ceny a jízdních vlastností.
  • Pohon ve středu je nejoptimálnějším řešení, jak z hlediska vyvážení, tak jízdních vlastností (komfortnější ovládání mechanismu, větší úspora).
  • Umístění v předním kole přináší v případě umístění baterie vzadu výhodu v rozložení hmotnosti, na druhou stranu může docházet k podkluzování ve velkých kopcích, nebo na kluzkém povrchu (nejlevnější varianta, dnes se již téměř nepoužívá).

Jak se o elektrokolo starat?

Není pravda, že když budete jezdit na elektrokolu méně, tak vám déle vydrží - pravdu hledejte v opaku - tak se nebojte používat kolo klidně každý den! Kromě správného zacházení s baterií byste měli vašeho miláčka nechat servisovat od profesionálů.

navštívit cykloservis

První nabití

Kola z Harfasportu si odnesete již naformátovaná (připravená vybitím a nabitím), nicméně při prvním nabíjení baterii plně nabijte, poté ji nechte hodinu, dvě odpočinout a pak ji znovu chvíli nabíjejte.

Běžný provoz

Pro zajištění co největší životnosti elektrokola baterii nevybíjejte úplně, nechte ji vždy nabitou na čtvrtinu kapacity. Obecně lze říci, že baterii nedělá dobře, když ji necháte dlouho na nabíječce, i když je většina z nich chráněna před přebíjením. Stejně tak baterii nepomůžete při krátkém nabíjení při zastávce na zmrzlině. Tak jako u všech baterií se vyhněte nabíjení na slunci, nebo použití jiné nabíječky, než té od daného výrobce. Celkově se vyhýbejte situaci, kdy byste nechali kolo stát dlouhou dobu na přímém slunci, nebo naopak na mrazu. Pro životnost baterie je také důležité nezapomínat elektrokolo vypínat a zapínat (někdy vás může zmást stav spánku), nebo nechávat baterii dlouho vybitou. Po dlouhé vyjížďce nechte baterii vychladnout tak na 30 minut, a až poté ji dejte nabíjet. 

„Zimní spánek“

Když již není to správné počasí na vyjížďky, přichází opět otázka co s baterií. I v tomto případě platí, abyste ji neskladovali ve velkém horku, nebo naopak velké zimě, stejně tak ne ve vlhku. Co se týče stavu nabití pro skladování, pak se vyhněte 100%. Ideální je nabití cca 40 %. Počítejte s tím, že samovybíjení baterie je cca 5 % za měsíc.

Podobné články