Nový SCOTT SPARK 2022

CyklistikaProduktové novinky

Představujeme zcela nový XC závodní bike s neskutečným odkazem na jeden z historicky nejúspěšnějších modelů ve světě XC.

Nový SCOTT SPARK 2022

 Nový SCOTT SPARK RC

O novém Sparku se ví poměrně dlouho. Předchozí generace je na trhu od roku 2016, což je na kolo od renomované značky poměrně dlouho. O tom, jak bude nový Spark vypadat se na všech fórech hodně diskutovalo, nutno podotknout, že únik informací byl poměrně úspěšný a většina z toho, o čem se šeptalo, se potvrdila.  Tedy vyšší zdvihy u RC modelů a integrovaný tlumič do rámu, to jsou dvě zásadní změny oproti předchůdci. A přidejte k tomu elegantní kokpit s kabely skrytými uvnitř a máte před sebou zcela nový Spark.

Pokud je pro vás rychlost zábava, tak na tomhle stroji se rozhodně nudit nebudete. Je to dokonalý recept, jehož ingrediencemi jsou:

  • dokonalá konstruktérská práce
  •  karbon v té nejvyšší kvalitě s top technologií zpracování
  • neskutečná úroveň integrace

K tomu přidejte skvělou geometrii, zdvih 120 mm, spolupráci na vývoji s těmi nejlepšími bikery jako je Nino Schurter a Kate Courtney. Výsledkem je kolo, které si klade nemalé cíle: být na této platformě nejrychlejším kolem, ve stoupání i ve sjezdu.

Integrovaný tlumič

Nejviditelnější změnou je použití platformy s integrovaným zadním tlumičem. Otázka zní proč uschovat tlumič do rámu?

Zaprvé, skvěle to vypadá…

Zadruhé, při hlubším prozkoumání zjistíte, že tento způsob umožnil vylepšit funkčnost systému bez nutnosti navýšit hmotnost, rám s tlumičem váží pouze1 870 gramů, přičemž hodnota zdvihu je 120 mm, což z nového modelu SCOTT SPARK dělá ten nejschopnější XC závodní bike, jaký kdy byl vyroben.

Způsob použití integrovaného tlumiče přináší řadu benefitů. Konstrukce rámu kolem tlumiče a způsob uchycení je výrazně tužší a redukuje nechtěné ztráty, takže výsledkem je efektivnější přenos síly. Současně tento způsob umožňuje v oblasti uchycení na sedlové vzpěry použít větší ložiska.

Umístění tlumiče je díky tomuto způsobu uchycení posunuto výrazní níž, což se pozitivně projevuje na celkovém snížení těžiště kola. Jakou to přináší výhodu jezdci?

 Výsledkem je lepší ovládání a větší stabilita.

Tlumič je navíc chráněn rámem proti mechanickému poškození a od nečistot. To ocení závodník při závodě v dešti, tlumič je stoprocentně funkční i na velmi blátivé trati.

Přístup k tlumiči je přes otvor krytý dvířky v dolní části spodní trubky. Tímto otvorem lze běžným způsobem seřídit tlumič, nastavit kompresi a odskok. Malým otvorem s krytkou na boku sedlové trubky lze kontrolovat pomocí pozice O-kroužku nastavení hodnoty sagu. Pomocná stupnice s  doporučenými hodnotami tlaku vzduchu je umístěna v místě hlavního čepu.

Vyjmutí tlumiče v případě servisu nebo výměny tlumiče a jeho zpětná instalace je stejně snadná jako u běžného uchycení tlumiče u odpruženého kola.

Systém odpružení je založen na Scott patentovaném systému ISP (Integrated Suspension System). V momentě, kdy se dostává zadní kolo do pohybu způsobeného nájezdem na nerovnost, je tento pohyb přes sedlovou vzpěru přenášen na tlumič.

Konstrukcí odpružení navazuje nový SPARK na osvědčený velmi dobře fungující systém zadního odpružení založený na technologii SINGLE PIVOT (jedno-čepu), přepákovaného systému jednočepu využívaného ve světě XC pod termínem „zeropivot“. Nový Spark využívá tzv. „flex pivot“, čepu umístěného na sedlové vzpěře, který zprostředkovává kontakt s hlavním čepem.  To umožňuje vytvořit funkčně velmi dobře fungující systém s velmi nízkou hmotností v ideální kombinaci pro použitou hodnotu zdvihu.

Celkově je kinematika odpružení laděna tak, aby splňovala nejpřísnější kritéria, jaká si lze pro závodní XC představit, zaměřená na primární cíle: Co nejvíce efektivní přenos síly, co nejméně ztrátových pohybů.

TypY tlumičů, ovládání - TWINLoc

Podle typu výbavy jsou kola osazena tlumiči FOX Nude nebo RockShox Nude a hodnota zdvihu je v obou případech 120 mm.

K ovládání tlumiče používá jezdec TWINLoc systém, ovládání pomocí páček umístěných na řídítkách umožňující nastavování jízdních režimů pro tlumič a vidlici za jízdy.

V rámci zadního tlumiče může jezdec vybrat jeden ze tří jízdních režimů, kterým lze měnit geometrii kola.

  • LOCK – poloha pro maximální efektivitu, zdvih tlumící jednotky je uzamknut
  • TRACTIO CONTROL – pro technický trail s potřebou efektivity při stoupáních, nastavena polovina z celkové hodnoty zdvihu
  • DOWN-HOME – poloha pro sjezd, maximální zdvih

Se systémem TWINLoc má tedy jezdec v podstatě tři kola v jednom.

Sjezdové vlastnosti jsou doplněny o teleskopickou sedlovku také dálkově ovládanou na řídítkách.

Rám a geometrie

Cílem konstruktérů a inženýrů bylo vyrobit co nejlehčí rám. Celá konstrukce rámu je rozdělena do dvou konstrukčních zón, tuhou a lehkou. Díky strategicky použitým vrstvám a typu karbonu v „tuhé“ zóně (hlavová trubka, sedlová trubka a řetězové vzpěry) bylo možné maximálně odlehčit „lehkou“ (horní trubka, sedlová trubka, sedlové vzpěry) zónu, kde je vrstva materiálu tenčí než tloušťka běžné kreditní karty.

Celá platforma nového kola SPARK je konstruována pro řetězovou linku s hodnotou 55 mm. To umožnilo vylepšit rám v několika zajímavých detailech. Vytvořil se tak prostor pro velmi široký plášť bez nutnosti obětovat tomu tuhost řetězových a sedlových vzpěr. Další výhodou je možnost zcela pohodlně umístit převodník se 40 zuby, což může být v některých pasážích závodů klíčové.

Současně tím vznikl prostor na sedlové trubce pro umístění mountů na druhou lahev.

Geometrie rámu je přesně taková, jakou stanovují potřeby XC jezdců .

Úhel hlavy 65,8 stupňů. 437,5 mm dlouhé řetězové vzpěry u všech velikostí, hodnota „reach“ 470 mm u velikosti L a úhel sedlové trubky 76,4 stupňů je něco, co by mohlo být nazýváno dnešní normou pro XC kola.

Syncros fraser ic combo

K výbavě nového kola SPARK patří také zcela nové Fraser iC kombo, tedy systém, kdy řídítka a představec jsou vyrobeny jako jeden kus společně s integrovanou kabeláží. To vždy přináší technické komplikace, jak je tedy u tohoto komba systém vedení kabeláže veden? Kabely jsou od páček vedeny na spodní straně řídítek a v místě, kde začínají řídítka přecházet do integrovaného představce, zde se zanořují do hlavové trubky směrem ke hlavovému složení. Vložená plastová část pro vedení kabelů udržuje oblast technicky čistou a efektivní. Tento způsob umožnil zachovat přední část kokpitu velmi minimalistickou.

Představec a řídítka nabízí mnoho možností pro umístění doplňků, jako jsou komputery, světla nebo další příslušenství.

Nový systém hlavového složení a představce umožňuje o 6 stupňů měnit úhel hlavové trubky. To vše bez nutnosti manipulovat s kabeláží nebo odvzdušňovat brzdy. Stačí uvolnit řídítka, otočit o 180 stupňů krytku hlavového složení a vrátit zpět řídítka.

Integrované nářadí

Nářadí ukryté v pevné ose zadního kola je na kolech Scott známé již z několika předchozích modelů. Nyní je tento systém ještě vylepšen. Obsahuje nástavce T25, T30 a 6mm imbusový nástavec, vše v jednom. S touto sestavou nástavců zvládnete opravit téměř vše, co se během jízdy může vyskytnout.

Modelová řada SCOTT Spark 2022

Scott Spark RC World Cup AXS

Klíčové komponenty

  • Rám Spark RC Carbon HMX Frame
  • Vidlice RockShox SID Select+ RL3 120mm
  • Zadní tlumič RS Nude 5 RL3, 120mm, TwinLoc
  • Sada SRAM X01 Eagle AXS 12 Speed
  • Brzdy Shimano XTR Disc
  • Zapletená kola Syncros Silverton 1.0 Carbon
  • Pláště Maxxis Rekon Race Foldable Tires
  • Teleskopická sedlovka FOX Dropper Post, Syncros CF Parts

Scott Spark PRO

Klíčové komponenty

  • Rám Spark RC Carbon HMF
  • Vidlice RockShox SID Select+ RL3 120mm
  • Zadní tlumič FOX Nude 5 EVOL, 120mm, TwinLoc
  • Sada Shimano XTR 12 Speed
  • Brzdy Shimano XTR Disc
  • Zapletená kola Syncros Silverton 1.5 TR
  • Pláště Maxxis Rekon Race Foldable
  • Teleskopická sedlovka FOX Dropper Post, Syncros CF Parts

Scott Spark RC TEAM

Klíčové komponenty

  • Rám Spark RC Carbon HMF
  • Vidlice FOX 34 SC Float Perf. 120mm
  • Zadní tlumič FOX Nude 5 EVOL, 120mm, TwinLoc
  • Sada Shimano XT 12 Speed
  • Brzdy Shimano XT Disc
  • Zapletená kola Syncros Silverton 2.5 TR
  • PláštěMaxxis Rekon Race Foldable Tires
  • Komponenty Syncros

Scott Spark RC COMP

Klíčové komponenty

  • Rám Spark RC Carbon HMF
  • Vidlice FOX 32 Float Rhythm 120mm
  • Zadní tlumič FOX Float Custom, 120mm, TwinLoc
  • Sada SRAM NX Eagle 12 Speed
  • Brzdy Shimano Deore Disc
  • Ráfky Syncros X-30SE TR
  • Pláště Maxxis Rekon Race Foldable
  • Komponenty Syncros

Přepracovaná je i řada „větších bratrů“ kola Spark RC, kola, která jsou učena více do trailů se zdvihem vidlice 130 mm a zadního tlumiče s hodnotou zdvihu 120 mm.

V modelové řadě těchto kol nesoucí označení 900 jsou modely, kde byl k výrobě rámu použit karbon nebo slitina hliníku.

Kompletní řada obsahuje modely 900, 910, 920, 930, 940, 950, 960 a 970.

Vybírejte horská kola SCOTT.

Podobné články