zadejte kód maj10 v košíku na e-shopu nebo na prodejně a získáte další slevu 10 % i na již zlevněné zboží i vše nové! Akce platí do 10. 5. 2024.

Kam dojede elektrokolo? Věčná otázka… Pojďte najít odpověď

CyklistikaElektrokolaJak vybrat

Už téměř deset let získává svůj prostor na trhu i v srdcích cyklistů elektrokolo. Postupně se mění i pohled na něj, stává se respektovanou součástí velosvěta. Ať už na něj pohlížíte jako na dopravní prostředek, pomocníka k zachování výkonnosti, či nositele dalších zážitků. Přináší vše, záleží, co si vyberete.

Kam dojede elektrokolo? Věčná otázka… Pojďte najít odpověď

Elektrokola už nabízí jako součást svého portfolia většina známých cyklistických značek. Jedná se o speciálně konstruované kolo, respektující váhu i umístění elektromotoru a baterie. To je pochopitelně zcela jiná kvalitativní úroveň než „elektronástavby“ na běžná kola, se kterými se můžete potkat někde na velofórech a bazarech.

HORSKÉ, SILNIČNÍ, GRAVEL I DĚTSKÉ ELEKTROKOLO

Překročme tu segment lehčích a levnějších dopravních elektrokol rovnou k e-MTB, horským kolům s elektropohonem.

Motor je umístěn v místě šlapacího středu (už jen zřídka a spíše právě u městských kol v náboji), tím je níž těžiště stroje. Baterie už bývá převážně integrována přímo v rámu. Elektrokolo má na řídítkách displej, sloužící k ovládání síly podpory a informacím o rychlosti a dojezdu.

Elektrokolo totiž není skútr nebo motorka, kde byste zmáčkli čudlík a jeli. Motor elektrokol se stará o podporu při šlapání a činí tak obvykle v pěti až sedmi intenzitách. Další zásadní informace zní, že se tak děje do rychlosti 25 km/h, což je stanoveno bezpečnostními normami Evropské unie. Pirátsky domácké „odčipování“ sice dovolí podporu do vyšších rychlostí, ovšem je to nelegální a hlavně nebezpečné. I když se o limitní rychlosti stále diskutuje a v Německu jezdí stroje s podporou do 45 km/h, které se nazývají „pedelec“.

Podobně jako u klasických kol máte hardtaily i celoodpružené fully, ty vzhledem k hmotnosti a charakteru kola výrazně převažují. Na nich se jezdí nejvíc. Také rámy mohou být hliníkové i karbonové. Můžete vybírat mezi pánskými i dámskými modely, seženete i přímo dětské. Ty vám asi rozšíří možnosti na trailech, na druhou stranu by se neměly stát normou a základem zlenivění malého cyklisty. Významně menšinová, ale už taktéž dostupná je e-silnička i e-gravel. Na silnici může pomoci v kopcích, ale v případě gravelu už se jedná o charakterově výrazně odlišné kolo.

DOJEZD ELEKTROKOLA ANEB DBEJTE NA VÝBĚR KVALITNÍ BATERIE A MOTORU

Jak velký je dojezd? Na tuhle stále nejčastější otázku neexistuje přesná odpověď. Záleží vždy na kapacitě baterie, síle elektromotoru a využití intenzity podpory, ale i váze jezdce, terénu a způsobu jízdy. „Za nejkvalitnější jsou odborníky označovány motory Bosch a Shimano, a například značka Rocky Mountain používá vlastní motory – kroutící moment se pohybuje od 70 až do 109 Nm. Baterie už mají kapacitu nejčastěji 625 Wh,“ říká David Fejgl, jeden z expertů, starajících se v Harfasportu o výběr materiálu. Podobně jako u počítačů se kapacita postupem času zvyšuje, ale tady to nejde společně se snižováním váhy, neboť lepší baterie vyžaduje více článků… „Shazovat se daří jen u motorů, za poslední roky přibližně o tři kila, některé modely se zříkají vzduchových vidlic nebo se snaží ušetřit gramy jinde,“ dodává Fejgl.

A ten dojezd? Od cca sedmdesáti až ke sto padesáti kilometrům. Což obvykle na jeden zátah nedáte. Pokud plánujete delší výpravu, vozí se s sebou dobíječka nebo rychlodobíječka, v každé horské chatě najdete zásuvku. Ale do opuštěných velehor se vyplatí i třeba jedna náhradní baterie.

OSAZENÍ ELEKTROKOL

Ostatní osazení elektrokol (tlumiče, vidlice, brzdy, ráfky, dráty, řazení, sedlovky, představce, speciální řetězy a převodníky…) respektuje vyšší hmotnost až k 25 kilům i agresívnější způsoby jízdy. Proto se používají stále více tlustší pláště s rozměrem přes 2 palce, které činí jízdu komfortnější a jistější. Není zvykem si kola dovybavovat kvalitnějšími komponenty anebo naopak levnějšími.

SERVIS ELEKTROKOL, PÉČE O BATERII A PŘEVOZ elektrokola

Ani vám, kdož ještě nemáte s elektrokoly zkušenost, nemusí nahánět obavy jejich servis. „Je to jednoduché, staráte se o ně jako o normální kolo,“ říká Vladimír Mládek, šéf servisu a půjčovny Harfasportu. Baterii doporučuje nabíjet častěji, i v případě, že není úplně prázdná, aby její ionty zůstaly aktivní. Elektromotor ve svém ochranném krytu zůstává sice voděodolný, ale při mytí nepoužívejte vapku, jen mírný proud vody.

Přes zimu by se měla baterie skladovat v teplotě okolo 25 stupňů v přibližně 60% stavu nabití.

Při přepravě elektrokol v/na autě ji raději vyndejte, protože je náchylná k mechanickému poškození při nepředpokládaném prudkém zabrzdění. Při bouračce může i vzplanout, čímž nechceme malovat čerta a zeď… Pokud převážíte kolo na nosiči, v dešti jezděte pomaleji, neboť za autem na kouli se vytváří vír, který elektromotoru, nebo spíš celému elektrokolu, nesvědčí.

„Otřít, očistit, namazat,“ tak zní základní pokyny každodenní údržby. Opotřebení brzdových destiček, řetězu, ale i plášťů přichází rychleji vzhledem k vyšší hmotnosti e-kola. „Po zhruba 1500 najetých kilometrech ale zajděte raději do servisu na kontrolu a přeměření parametrů, doplnění aktualizací motoru,“ zve ještě Mládek.

Každopádně nejen při prvním seznámení s elektrokoly se vyplatí poradit se se zkušenými odborníky. I tady vývoj postupuje velmi rychle, a kdo ví, má náskok…

 

VYBÍRAT ELEKTROKOLO

 

Podobné články