Nebojte se nášlapných pedálů aneb jak si vybrat boty na kolo?
Do kompletní výbavy cyklisty patří kromě oblečení a doplňků také boty. Cyklistické tretry nabízejí řadu výhod a skvělý komfort při šlapání.
Cyklistické tretry mají hodně tuhou podrážku, u lepších modelů nejlépe z karbonu, která nejlépe přispěje k přenesení síly do záběru. K tomu slouží i tzv. kufry, mechanismus zajišťující připnutí boty do pedálů. Mívá tak obvykle prostor v podrážce a závity, samotný kufr podle typu používaných pedálů i se šroubky musíte dokoupit. Jeho montáž je snadná, ale pokud se vám do ní nechce, oslovte svého prodejce, jistě vám poradí, pomůžou a doporučí správné nastavení. Zvolit můžete i nastavení zámků v našem bikefitt studiu.
Výhody cyklistický bot - treter
Pokud budete obouvat cyklistické tretry s nášlapy poprvé, není důvod mít obavy. „Nemusíte mít strach, pedál se dá nastavit na velmi snadné vystupování a my vám pomůžeme naučit se je používat. Pak si to sami vyzkoušíte u zdi nebo u dvěří a za chvíli vám to ani nepřijde. Rozdíl komfortu speciální cyklistické boty a té obyčejné pak poznáte hned, “ říká Ondřej Štangler, specialista prodeje cyklistických produktů HARFASPORT.
Na hodně stabilní patu navazuje pevný, ale větratelný svršek boty. Ten drží nohu, dýchá s ní a také chrání proti nečistotám, bikery i proti kamenům a větvím. Velmi často se používá spolehlivé utažení technologií boa – kolečkem přesně a pevně dotahujícím lanko. Levnější modely si ještě výjimečně vystačí se suchými zipy, spíše módní retro kousky pak nabídnou i tradiční tkaničky.
K dispozici jsou i zimní, zateplené a ke kotníkům povytažené modely cyklistických bot. Naopak i v teplejších měsících se v chladu nebo v dešti na ně využívají návleky. „Ty vozte s sebou, nebudete litovat,“ dodává náš expert Ondřej.
Cyklistické tretry na silnici, do terénu i na freeride
Nabídka obutí kopíruje cyklistickou specializaci.
Bikové tretry jsou robustnější. Mají i „podpatek“ a lehký vzorek na podrážce, protože při jízdě v terénu potřebujete občas šlápnout na zem. Také svrchu počítají s větší ochranou před letícím šutrem, trnitým šlahounem nebo klackem. „Obecně pro boty platí: čím dražší, tím lehčí a tím kvalitnější přírodní materiál,“ doplňuje ještě Ondřej Štangler.
Silniční tretry jsou celkově subtilnější, mají sice tuhou patu i špičku, ale k tomu pak odlehčený svršek. Podrážka bývá takřka nechodící, předpokládá se, že si všude snadno dojedete.
Speciální kategorii tvoří triatlonové tretry – mají větší poutko nad patou a usnadněný „vlez“, abyste v depu při závodech neztráceli čas. Ale zároveň si pak už za jízdy byli schopni botu dotáhnout pro plný výkon.
Vybírat se dá ze čtyř základních linií. Turistická bota bývá měkčí a víc připravená na to, že s ní budete občas i chodit. Klasická biková se využívá pro sportovnější jízdu, ale pár kroků s ní uděláte taky. Sjezdařská (nebo endurová) bude jistě nejbytelnější, má vypolstrovaný jazyk a někdy i kotníky, můžete pořídit i zvýšený model. Freeridové připomínají spíše klasické kecky, pasují dobře k širokým pedálům – platformám. Někteří jezdci je používají i bez kufrů.
Většina druhů treter bývá určena pro pánskou i dámskou nohu, pouze výjimečně najdete drobné anatomické genderové odlišnosti. Jinak se liší spíše v barvách. Stejně jako ty dětské. Pro první cyklistické boty najděte správný timing – řada trenérů doporučuje jezdit co nejdéle bez kufrů, aby dítě získalo cit s pedálem i „vysedáním“. Pevně připevněné chodidlo sice přispěje k efektivnějšímu šlapání, v technických pasážích ale často naopak zvyšuje strach a nejistotu, protože dítě nemá takovou sílu na vycvaknutí.
Sympatie ke značce podpoří i cyklistické ponožky
Cyklistické boty vyvíjejí opět vše cyklistické značky, pak specialisté na cyklistickou obuv, ale i brandy, zaměřené na součástky a osazení. Vybírejte však především podle většinového používání. Doporučujeme vybavit se silničkami i bike tretrami. Na gravelu, využijete víc ty bikové, ale v nabídce najdete i tretry speciálně na gravela. Jen hodně univerzálnímu a svátečnímu jezdci postačí jedny boty na více druhů kol.
Nezapomeňte boty doplnit o speciální, funkční, cyklistické ponožky. Ty poslouží nejlíp. Už dávno ani na kole nesahají jen nad kotník, ale spíš až do půli lýtek. Lépe tak podrží achilovku i sval, ale i zabrání zapadnutí nečistoty. To oceníte hlavně v terénu na horském kole. Vybírejte funkční cyklistické ponožky, aby dýchaly a odváděly vlhkost, a zároveň pevně držely tvar i výšku. Barva a design už zůstane jen a jen na vás, slaďte je s botami nebo i kolem.