Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím

Jak vybrat kolo

Jak vybrat

Jste nadšenci lehčích či náročnějších terénů a rádi se vyhnete stereotypní cyklostezce? Pro Vás je horské kolo jasná volba. Zde se dozvíte jak najít kolo dle vašich preferencí. Jak se říká, dvakrát měř, jednou řež a to platí i při výběru kola, protože jedině vyzkoušením kola v kamenné prodejně zjistíte, jak vám vybrané kolo sedne.

Jak vybrat kolo

Jak vybrat horské kolo

Aspekty při výběru

  • Odpružení: pevné, celoodpružené
  • Průměr kol: 26", 27,5" a 29"
  • Užití: rekreační, sportovní, závodní model
  • Materiál: hliník vs. karbon
  • Velikost rámu
 
Odpružení

Ať při jízdě po štěrku či při zdolávání kořenů je bezpodmínečnou nutností tlumit dobře nárazy. V tomto případě budete tedy vybírat, zda zvolit pouze odpruženou přední vidlici – pevné horské kolo (hardtail), nebo i zadní stavbu – celoodpružené horské kolo (full).

 
Hardtail

Co se týče pevného horského kola, hledejte výhody především v nižší hmotnosti, ale i cenové relaci.

Pokud ale tíhnete k náročnějšímu terénu a k většímu komfortu, tak je lepším řešením celoodpružené kolo.

Full

Zadní kolo má větší kontakt s povrchem, při výjezdech se méně zadýcháte. Toto kolo navíc nabízí uspokojení pro nadšence adrenalinu, protože s ním můžou zkoušet překážky, skoky apod. Díky moderním technologiím se dnes už nemusíte bát, že byste ztráceli při jízdě na celoodpruženém kole energii.

Průměr kol

Následujícím krokem při výběru bude velikost průměru kol, neboť tento aspekt poměrně výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti. 26" se v současnosti využívá převážně u dětských kol, v malém množství u dámských. Co se týče velikosti 27,5", jsou tyto kola především hravější, lépe ovladatelnější a nabírají svižně zrychlení. Na druhou stranu 29" skýtají výhody ve snazším překonávání překážek, v udržení stabilní rychlosti na hladkém povrchu a poskytují efektivnější stoupání. Nevěřte povídačkám, že se 29" hodí jen pro vysoké jezdce. Kola jsou v zásadě přizpůsobena i menším postavám (kratší rámy, dámské provedení, střed šlapání posunut dolů).

Užití
Celoodpružené kolo
  • Maratonové/ race – zdvih 100 - 120 mm
  • Trail – zdvih 130-150 mm
  • Enduro – 150-180 mm, kratší geometrie než trail
  • Sjezdové – 180 - 220 mm – velice hravé, rychlé
Pevné kolo
  • Maraton/ race
  • Sportovní – hliník i karbon, velká tuhost rámu, zaměřené na výkon
  • Rekreační – především hliník
  • Závodní

Obecně, rekreační kolo se hodí pro občasné vyjížďky jen tak pro zábavu nebo pro zlepšení kondičky. Rekreační modely jsou díky svému vzpřímenému posedu pohodlné. Po sportovním kole sáhne cyklista, který se vyžívá v rychlosti, jezdí častěji a lákají ho i občasné závody. Pokud jste tímto adeptem právě Vy, tak oceníte mimo jiné také lehkost rámu, solidní výbavu a více skloněný posed pro rychlejší jízdu. Po závodních kolech skočí profíci, pro které je kolo primárně určené. Tyto kola jsou nejlehčí a vybaveny nejlepšími komponenty.

Materiál

U rámu a vidlice budete řešit velikost, ale také materiál. Karbon je lehčí, sportovnější, pružnější. Výhoda hliníku hledejte především v cenové dostupnosti.

Rámová velikost

Jednu z nejdůležitějších rolí při výběru hraje rámová velikost. Některý typ kola vyžaduje vzpřímenější posed, některý víc položený. Pro přehlednější dělení se můžete orientačně zařadit do dané skupiny podle tabulky. Pozor, opravdu se řiďte jen rámcově, protože se při výběru zohledňuje také např. poměr délky nohou a rukou vůči trupu. Abyste nešlápli vedle, je nejjednodušší možnost kolo v prodejně vyzkoušet. Kromě subjektivního pocitu Váš posed omrkne i odborný prodejce, který pozná, zda se např. na kole hrbíte, nebo jestli Vám v ideálním případě padne jako ulité. Velikost rámu se uvádí v centimetrech, většinou ve škále 49 - 61 cm (vždy po 2 cm).

 

Jak vybrat trekingové a krosové kolo

Jezdíte po upravených asfaltových cyklostezkách, ale občas rádi zabrousíte i na štěrkovou či polní cestu? Právě trekingová a krosová kola nabízejí kompromis mezi silničním a horským kolem. Často můžete zaslechnout názor, že trekingové a krosové kolo je jedno a to samé, avšak opak je pravdou. Dnes v obou případech převažuje odpružená vidlice nad pevnou. S pevnou vidlicí se v žádném případě při lehčím terénu nedočkáte pohodlné jízdy.

Trekingové kolo

V případě trekingového kola se setkáte s užším pláštěm, pohodlnějším sedlem a pouze rekreačním posedem. Z tohoto popisu vyplývá, že trekingový typ kola je vhodný na celodenní ježdění především díky své pohodlnosti. Dále mnohdy mívá stavitelný představec, kratší rám a ergonomicky tvarované gripy (pro lepší úchop). Průměr kol je nejčastěji 28". Nicméně tento typ kola není vhodný pro vyšší váhu. Velikost rámu se pohybuje v rozmezí od 16" do 24". Často lze trekingové kolo koupit již osazené doplňky (stojánek, blatníky).

Krosové kolo

Krosové kolo má sportovnější vlastnosti: delší rám umožňuje lepší výkon díky položenějšímu posedu a širší pláště jsou vhodnější do lehkého terénu. Krosové kolo není osazené doplňky jako trekingové, díky tomu má tedy nižší hmotnost.

 
Brzdy

Co se týče systému brzdění, na trekingových kolech očekávejte buď kotoučové brzdy, nebo tzv. V-brzdy. Kotoučové brzdy se dále dělí na hydraulické a mechanické. 

 

Jak vybrat silniční kolo

Jak už název napovídá, silniční kola jsou nejvhodnější na upravené trasy. Neznamená to ale, že byste se museli obloukem vyhýbat lehčím terénům. Dle Vašich preferencí si totiž můžete vybrat kolo na základě povrchu, na němž zamýšlíte jezdit. Dále se rozlišují úrovně zdatnosti, které budou hrát neméně důležitou roli při rozhodování. Zde najdete tipy pro výběr, ale stejně se doporučuje Vašeho potenciálního miláčka vyzkoušet v kamenné prodejně.

Úroveň zdatnosti a užití

Pro ty, kteří si užívají jízdu a nepotřebují vyloženě letět velkou rychlostí, jsou určené rekreační silniční kola. Tyto kola jsou o něco těžší než sportovní, zato poskytují vetší pohodlí např. ve vzpřímenějším posedu. Setkáte se především s hliníkovým rámem a komponenty pro menší frekvenci zatížení.

  • Sportovní silniční kola se vyznačují svou možností závodění a výkonností. I přes sportovní charakter může cyklista očekávat celkem pohodlný vzpřímenější posed, který nebrání v efektivitě šlapání. U tohoto typu je možnost zakoupení jak hliníkových, tak karbonových rámů.
  • Cíl závodních silničních kol - maximální výkon - nelze zajistit bez úkoru na pohodlí. Jezdec tak sedí téměř v položeném posedu. Rámy jsou také uzpůsobené výkonnosti, proto najdete zejména karbonové. Kolo je mimořádně lehké a přitom vysoce tuhé. Pokud vezmete závodní silničku mimo upravený hladký asfalt, neočekávejte ani zdaleka příjemnou jízdu.
  • Kola na cyklokros disponují nízkou hmotností, kterou oceníte v rychlosti a výkonu. Zároveň jsou vhodná na polní a lesní cesty (lehký terén). Nejčastěji jsou osázená kotoučovými brzdy a širšími plášti.
  • Časovkové a triatlonové speciály jsou díky aerodynamickým tuhým rámům nejrychlejší modely, na které můžete v současnosti narazit. Časovky možná znáte pod lidovým označením koza. Pokud jsou již zmíněná závodní kola ve prospěch výkonnosti méně pohodlná, pak na těchto typech nečekejte komfort téměř žádný. Z tohoto důvodu se časovková a triatlonová kola využívají na kratší tratě, kde se co se týče rychlosti, pořádně vyřádíte. Časovková kola jsou v oblasti geometrie striktně řízena dle mezinárodní cyklistické unie UCI.
Materiál

Stejně jako u ostatních typů kol, tak i u silničních se rozhodujete mezi hliníkem a karbonem. Karbon je lehčí, tužší, pružnější, ale na druhou stranu oproti hliníku výrazně dražší.

Komponenty

Kromě geometrie a materiálu se u silničních kol sledují také vhodné osazení řadicích sad. Lepší sady jsou pochopitelně nákladnější, ale na oplátku nabízejí zvláště nižší hmotnost a delší životnost. Současným trendem se stává elektronické řazení, které poskytuje cyklistovi jednodušší a přesnější řazení i v případě, když zrovna stoupá do kopce.

Posed

Ani sebelepší kolo vám nezaručí nejlepší výkonnost, prevenci zdravotních rizik apod. Proto myslete vždy na naštelování správného posedu.

Podobné články