Jsou závodní helmy jiné?

Helmy

Nedávno jsme na prodejně zaslechli názor, že helmy pro závodníky jsou lepší, než ty, co se běžně nabízejí v obchodech. Proto jsme se vás rozhodli informovat, jak je to ve skutečnosti.

Jsou závodní helmy jiné?

Všechny helmy musejí splňovat evropskou případně americkou bezpečnostní normu. Závodní helmy musí navíc mít „FIS“ (mezinárodní lyžařská federace) certifikaci. Tuto certifikaci mají v současné době pouze tři výrobci helem, ostatní mají výjimku a závodníci jezdí v prototypech splňující požadované parametry.

Pravda tedy je, že závodní helmy jsou speciálně certifikované, ale běžně prodávané. Pádným argumentem je fakt, že si takovou helmu můžete koupit i Vy! Helma POC Skull Orbic je helma, kterou vrcholoví sportovci používají při závodech. Splňuje FIS certifikaci a letos podruhé vyhrála winner award na největším mezinárodním sportovním veletrhu ISPO 2014. Oproti běžným helmám musí tato helma vydržet i situace, se kterými se v běžném lyžování nesetkáte, např. opakované nárazy brankových tyček. Jak konkrétně probíhal vývoj této helmy, se dozvíte zde.

Závodníci sice dosahují vyšších rychlostí, než běžný lyžař, ale také mají sjezdovku sami pro sebe. Jak je všeobecně známo, rychlosti se při nárazu sčítají. Stačí tedy střet dvou normálně jedoucích lyžařů a výsledkem je podobný náraz jako při pádu závodníka jedoucího přes 100 km/h. Proto i „obyčejné“ helmy bez „FIS“ certifikace se musí dimenzovat na dostatečnou rychlost a náraz.

 

Prasknutí helmy není závada.

 

Po značně medializované lyžařské nehodě známého pilota formule 1 nás překvapilo zjištění, že velké množství lidí považuje její prasknutí za závadu. K tomuto tématu se vracíme i ve světle nepříjemného pádu naší snowboardistky Šárky Pančochové při druhé finálové jízdě, kde helma opět praskla.

Helma musí energii nárazu co nejvíce pohltit a odklonit síly směřující na hlavu. Právě prasknutí helmy (mechanická deformace) spotřebuje velkou část nárazové energie. To znamená, že helma splnila svou funkci! K pohlcení energie pomáhají i jiné technologie. Například technologie MIPS, což je třetí vrstva umístěná mezi vnější částí (skořepinou) a vnitřní polstrovanou částí. Tato vrstva umožňuje rotaci mezi dvěma hlavními vrstvami a tlumí tak efektivněji šikmé nárazy. Technologii MIPS v tuto chvíli mohou používat pouze výrobci POC a Scott.             

    

Podobné články